Onderzoek opzetten

Onderzoek opzetten begint met het zorgvuldig uitwerken van de probleemstelling. Hoe doe je dat zo dat een goede onderzoeksvraag ontstaat? Je vindt hier informatie die je op weg kan helpen, gebaseerd op een model beschreven in dit boek (Oost en Markenhof).

Een goede onderzoeksvraag is relevant, theoretisch ingebed, methodisch functioneel en precies geformuleerd. Wat dat precies is, hoe je het doet en hoe je controleert of je het goed hebt gedaan, lees je hieronder. 

Cirkelen rondom een vraag

Starten met een nieuw onderzoek komt met een hoop onzekerheid: je weet nog niet exact wat je onderzoeksvraag is, hebt nog geen zicht op wat er al zoal bekend is over je beoogde onderwerp, laat staan dat je weet hoe je tot een antwoord komt. 

Een goede onderzoeksvraag is 1) relevant 2) precies 3) methodisch functioneel en 4) theoretisch ingebed. Door uit te gaan van deze vier kwaiteiten kun je het lastige proces van het uitwerken van een probleemstelling zonder al te veel stress goed doorlopen. Na elke kwaliteit verkend te hebben ga je terug naar je vraag, die je aanscherpt. Vervolgens door naar de volgende kwaliteit: uitwerken, en op basis van je te weten bent gekomen scherp je de vraag verder aan. Dit proces noemen we 'cirkelen rondom de onderzoeksvraag'. De onderlingen kwaliteiten hebben eveneens een samenhand, die je kunt gebruiken om te checken of wat je hebt bedacht onderling logisch consistent is.

Klinkt vast nog vaag. Lees daarom eerst dit artikel voor meer uitleg. Daarna kun je hieronder per kwaliteit meer lezen over hoe je dit aanpakt. 

Relevant

verantwoording

Een goede onderzoeksvraag dient de moeite waard te zijn: het antwoord moet iets van waarde bijdragen aan onze kennisontwikkeling. Een vraag die te verantwoorden is leidt tot iets dat vernieuwd, verbeterd en ons theoretisch of maatschappelijk vooruit helpt.

Lees meer ->

Theoretisch ingebed

afgebakend onderwerp

Een te groot of te klein gekozen onderwerp geeeft problemen bij de uitvoering of de verantwoording. Een goede afbakening is daarom noodzakelijk. De relatie tussen onderwerp en jouw vakgebied -de inbedding- dient bovendien te worden verhelderd.

Lees meer ->

Methodisch herkenbaar

functionele deelvragen

Wil dit onderzoek iets verklaren? Of beschrijven? De functie van jouw onderzoek is van invloed op de keuze van je variabelen en methodiek en dient dus helder te zijn. Bijpassende deelvragen sturen jouw onderzoek in de juiste richting. 

Lees meer ->

Precies

domein, variabelen, openheid

Een goede onderzoeksvraag laat direct zien op welk domein het door jouw gezochte antwoord betrekking heeft, en welke variabelen er zijn. De hoeveelheid voorkennis over jouw onderwerp vertaald zich naar het karakter van de vraag: toetsend of verkennend? 

Lees meer ->

Contact

I2L | Instituut voor innovatie en leren | Lofoten 33 | 3524 EN  Utrecht
M 06 28 732 219  |  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  | ....

© 2021 i2L
Niets van deze website mag zonder toestemming worden gebruikt.

Netnog websites